Pasi in vopsire

Va rugam sa urmariti principalele etape necesare pentru remedierea unor defectiuni precum pete de rugina si zgarieri ale caroseriei, cele mai frecvente cauze de retus prin vopsire.

Etapa I – Indepartarea ruginei si slefuire

Pentru aceasta etapa primul pas este acela de izolare a automobilului in vederea protectiei caroseriei si delimitarea zonei pe care vom actiona. Pentru aceasta vom utiliza:

Tutorial video etapa I:

Dupa izolarea zonei se procedeaza la polizare cu rola roloc. Acest tip de rola are proprietatea de a nu incalzi metalul caroseriei in timp ce indeparteaza cu succes rugina si vopseaua. Dupa indepartarea ruginei se procedeaza la slefuirea zonelor zgariate cu un abraziv de granulatie corespunzatoare, in vederea pregatirii pentru chituire. Suportul de plastic va fi slefuit cu un abraziv de granulatie fina.

Sfat: Degresati zona dupa fiecare procedura pentru a putea urmari evolutia lucrului.

Etapa II – Chituire

Aceasta etapa este deosebit de importanta in procesul de retus, avand in vedere ca este suportul de baza pentru vopseaua si lacul care urmeaza sa fie aplicate.

Tutorial video etapa II:

Materiale utilizate:

Chitul universal de umplere Ultra se amesteca in proportie de 2-3% cu intaritor si se omogenizeaza inainte de aplicare, pana la disparitia culorii martor a intaritorului. Se aplica chitul in forma dorita si se asteapta timpul de uscare, conform fisei tehnice. Pentru grabirea procesului se poate utiliza o lampa de uscare UV, pozitionata la circa 30-40 cm de suprafata pentru a nu supraincalzi chitul. Dupa uscare se procedeaza la slefuire cu ajutorul polizorului si a discurilor abrazive. Canturile si colturile vor fi slefuite manual pentru a evita spargerea suportului.

Dupa incheierea acestor proceduri suprafata se degreseaza in vederea aplicarii grundfillerului.

Etapa III – Grunduire

Inaintea aplicarii stratului de culoare, pentru izolarea porilor din chitul de umplere si pentru o suprafata de aplicare uniforma, se aplica un strat de grund.

Tutorial video etapa III:

Materiale utilizate:

Inainte de aplicarea grundului se reizoleaza toate elementele (senzori parcare, faruri, stopuri, etc) care nu se doresc a fi acoperite. Grundul se prepara, conform fisei tehnice, cu proportiile indicate de intaritor si diluant. Aplicarea se face in doua straturi cu ajutorul unui pistol special de grunduire, care are o dispersie si putere de incarcare superioara. Se respecta timpul necesar de uscare, de circa 2 ore la temperatura ambientala. Pentru grabirea uscarii si pentru obtinerea unor timpi de lucru mai redusi, poate fi utilizata o lampa de uscare UV.

Dupa uscare, se aplica un praf de control pentru depistarea eventualelor defecte si denivelari in aplicarea grundului. Urmeaza slefuirea grundului si eliminarea imperfectiunilor. Se degreseaza suprafata si se pregateste pentru vopsire.

Etapa IV – Vopsire

Aceasta etapa este cea mai vizibila in calitatea lucrului final. Inaintea acestei proceduri se reizoleaza zona si autovehiculul intra in cabina de vopsire.

Tutorial video etapa IV:

Materiale utilizate:

Se izoleaza toate zonele periferice pentru definirea panourilor de vopsire. In zona de pierdere se utilizeaza banda speciala de pierdere care elimina necesitatea de polishare ulterioara. Atentie la zonele precum capacul rezervorului sau usile automobilului, unde poate aparea efectul de gazare.

Inainte de aplicarea vopselei se matuieste vopseaua de pe intregul panou pentru asigurarea unei aderente optime. Se degreseaza si se trece la prepararea vopselei.

Cu ajutorul Spectrofotometrului X-Rite se citeste in 4 puncte culoarea vopselei caroseriei iar softul special indica nuanta necesara. Vom utiliza o vopsea bicomponent, asa ca se procedeaza la amestecul pigmentilor in proportile corecte cu diluantul (conform fiselor tehnice de produs).

La procedura de vopsire, se aplica mai intai un strat de aderenta, se lasa un timp de aerare dupa care se aplica stratul de culoare in sistemul dorit si in pierdere, avand in vedere ca se vopseste un singur element al caroseriei. Dupa o zvantare de 8-10 minute aplicam stratul final de baza.

Etapa V – Aplicare lac auto

Tutorial video etapa V:

Lacul reprezinta stratul final, care pune in valoare culoarea vopselei si protejeaza caroseria impotriva factorilor externi, meteorologici sau mecanici. De aplicarea corecta a lacului depinde efectul final: o suprafata intinsa, care etaleaza culoarea, fara defecte precum coaja de portocala.

Materiale necesare:

Se procedeaza la prepararea lacului auto prin amestecul lacului in proportiile necesare cu intaritor si diluant iar apoi se aplica un prim strat pe toata suprafata pregatita. Dupa un timp de aerare intermediar se aplica stratul final de lac si se trece la perioada de uscare in cabina.

Etapa VI – Uscare, dezizolare si polishare

Tutorial video etapa VI:

La fel de importanta ca si etapele de pregatire si de aplicare a substraturilor, de uscarea corecta depinde calitatea stratului de lac si evitarea defectelor ulterioare. Pentru aceasta trebuiesc respectati timpii de uscare si temperatura recomandata.

Dezizolarea se realizeaza cu atentie si se indeparteaza benzile in zonele de pierdere. In cazul in care este nevoie de polishare, se actioneaza cu materialele necesare pentru uniformizarea zonei de trecere intre elementele proaspat retusate si restul caroseriei.